Oplysningspligten ved bolighandel – det du skal vide som boligsælger

Har du planer om at sælge din bolig? Så er der nogle vigtige regler, du skal kende. Som sælger har du nemlig pligt til at fortælle køberen om alle de ting ved huset, som kan påvirke deres beslutning om at købe. Det lyder måske indlysende, men der er faktisk ret specifikke juridiske krav til, hvad du skal oplyse om – disse krav udgør din oplysningspligt.

Den simple regel

Grundprincippet er klart: Oplysningspligten betyder, at du som sælger skal informere køberen om alle væsentlige forhold, du kender til vedrørende ejendommen¹. Hvis taget er defekt, der er problemer med fugt, eller hvis der er forhold i nabolaget, som kan få betydning for købers beslutning, skal disse oplysninger videregives.

Det handler om transparens. Som ejer har du et indgående kendskab til huset, som en køber ikke kan få ved blot at gennemgå ejendommen kortvarigt. Derfor er det din opgave at udligne denne forskel ved at dele din viden.

Hvad dækker oplysningspligten?

Oplysningspligten dækker mange forskellige områder af dit hus og den juridiske situation omkring det. Her er, hvad du skal være opmærksom på:

Fysiske problemer med ejendommen

Du skal informere om alle væsentlige problemer med selve bygningen – alt fra utætte tage og fundamentproblemer til defekter i el, vand og varme. Også ting som skjulte angreb fra insekter eller skadedyr, fugtproblemer, skimmel og støj fra omgivelserne skal nævnes. Har du fået lavet reparationer efter tidligere skader, skal dette også oplyses.

Juridiske og administrative forhold

Der kan være juridiske begrænsninger på din ejendom, som køberen skal kende til. Det kan være servitutter (rettigheder for andre til at bruge dele af din grund), gæld i ejendommen eller andre rettigheder, som tredjeparter har. Også kommunens planer for området og eventuelle zonerestriktioner, der påvirker, hvordan ejendommen kan bruges fremover, skal du fortælle om.

Miljø og sikkerhed

Kender du til miljøproblemer som forurenet jord eller risiko for oversvømmelse? Sådanne forhold kan både påvirke ejendommens værdi og være farlige at bo med, så de skal absolut nævnes.

Ombygninger og vedligeholdelse

Har du lavet ombygninger eller renoveringer? Disse skal dokumenteres og oplyses til køber. Det samme gælder ejendommens generelle vedligeholdelsestilstand – både hvad der er gjort, og hvad der måske snart skal laves.

Dokumenter du bør samle sammen

For at leve op til din oplysningspligt er det en god idé at samle alle relevante papirer om ejendommen. Dette inkluderer:

  • Tingbogsoplysninger og servitutakter
  • Kommuneplaner og byggetilladelser
  • Ejendomsdata og energimærke
  • Eventuelle tilstands- og elrapporter
  • Forsikringstilbud ved ejerskifte
  • Dokumenter fra byggesager hos kommunen
  • Papirer fra ejerforening eller grundejerforening (vedtægter, budgetter, mødereferater, kort over området)

Hvad behøver du ikke fortælle om?

Du behøver ikke fortælle om småting, der ikke betyder noget for husets værdi eller hvordan det fungerer. En løs dørhåndtag eller en lille revne i en flise er typisk ikke noget, du skal nævne. Almindelige problemer, der følger med alderen på ældre huse – som lidt fugt i kælderen – skal heller ikke nødvendigvis oplyses om.

Hvad hvis du er i tvivl?

Mange sælgere er usikre på, om de skal nævne et bestemt problem eller ej. Den generelle anbefaling er enkel: Oplys hellere for meget end for lidt. På den måde er du bedst sikret i forhold til dine forpligtelser.

Det er bedre at nævne et forhold, der viser sig at være mindre væsentligt, end at risikere juridiske problemer senere. 

Hvad sker der, hvis du “glemmer” noget?

Hvis du ikke oplyser om væsentlige problemer, kan det få alvorlige konsekvenser. Køberen kan i nogle tilfælde kræve erstatning eller i værste fald få ophævet hele købet.

Det er dog ikke enhver lille forglemmelse, der fører til store problemer. Erstatningsansvar opstår typisk kun, hvis du har handlet groft uagtsomt eller svigagtigt. Risikoen er altså størst, hvis væsentlige oplysninger bevidst eller groft uforsvarligt holdes tilbage. At være åben og transparent fra starten er derfor den bedste måde at undgå problemer senere.

Dit ansvar varer længe

Her kommer en vigtig detalje, som mange sælgere ikke er klar over: Dit ansvar for husets tilstand varer faktisk i 10 år efter salget. Det betyder, at hvis der dukker skjulte problemer op senere, kan du potentielt blive holdt ansvarlig for at betale for reparationerne.

Ti år er lang tid, og reparationsomkostninger kan hurtigt løbe op. Forestil dig, at der fem år efter salget opdages en alvorlig fugtskade, som køberen mener, du burde have vidst noget om. Så kan du pludselig stå med en stor regning.

Sådan beskytter du dig selv

Heldigvis findes der en god måde at beskytte dig selv på. Hvis du bruger huseftersynsordningen, slipper du stort set for det 10-årige ansvar. Det fungerer sådan her:

Du får en professionel bygningssagkyndig til at gennemgå huset og lave en tilstandsrapport. Du får også lavet en elinstallationsrapport. Til sidst tegner I en ejerskifteforsikring, som dækker eventuelle skjulte problemer.

Det smarte ved ejerskifteforsikringen er, at du og køber deler regningen. Du skal tilbyde at betale halvdelen, så I begge har noget at vinde ved ordningen.

“Købt som beset” – gælder det virkelig?

Nogle sælgere prøver at slippe for ansvar ved at skrive “købt som beset” i kontrakten. Tanken er, at køber så accepterer huset, som det er, med alle eventuelle problemer.

Men pas på – selv hvis der står “købt som beset” i kontrakten, skal du stadig overholde din oplysningspligt. Du kan ikke bare lade være med at fortælle om problemer, du kender til, fordi der står en særlig formulering i kontrakten.

Gode råd til dig som sælger

Vil du have en god og problemfri bolighandel? Her er nogle praktiske tips:

Vær ærlig fra start. Det skaber tillid og forhindrer problemer senere. Både du og køber har gavn af åben kommunikation om husets tilstand.

Lav en liste. Skriv alle de problemer ned, du kan komme i tanke om. Selv små ting kan være værd at nævne, hvis du er i tvivl.

Overvej huseftersyn. Det koster penge på forhånd, men kan spare dig for meget større udgifter senere og give dig ro i sindet.

Spørg en ekspert. Er du i tvivl om noget, så spørg din ejendomsmægler eller en advokat. Det er bedre at få råd på forhånd end at stå med problemer bagefter.

Hvorfor er reglerne sådan?

Reglerne om oplysningspligt eksisterer for at skabe balance i bolighandler. Som sælger har du naturligvis interesse i at få den bedste pris og få solgt hurtigt. Men køber skal også beskyttes mod at købe et hus med store, skjulte problemer.

Ved at kræve, at du oplyser om væsentlige problemer, sikres det, at køber kan træffe en rigtig beslutning. Det gavner faktisk også dig som sælger, fordi det reducerer risikoen for konflikter og juridiske problemer senere.

Det vigtigste at huske

Som boligsælger har du pligt til at oplyse køberen om alle væsentlige problemer, du kender til ved huset. Gør du ikke det, risikerer du erstatningskrav og andre juridiske problemer. Dit ansvar kan vare op til 10 år, medmindre du bruger huseftersynsordningen.

Husk, at oplysningspligten er central – den beskytter både dig og køberen og sikrer en tryg bolighandel.

Den bedste strategi er at være åben og ærlig fra start. Fortæl om de problemer, du ved, der er, og overvej at bruge huseftersynsordningen for at beskytte dig selv. På den måde opfylder du oplysningspligten, får en smidig handel og sover roligt om natten bagefter.