Gamle løsninger er spydspids i ny indbrudskampagne

En ny kampagne skal sikre danskerne mod indbrud. En række organisationer er gået sammen for at hjælpe danskerne med at passe bedre på hjemmet, men har man sat næsen op efter ny viden, bedre løsninger eller revolutionerende sikringsmetoder, går man skuffet derfra, lyder kritikken.

Danskerne har stadig flere indbrud end vores nabolande. En ny kampagne lanceret fra blandt andet TrygFonden og Realdania skal gøre danskerne mere opmærksomme på, hvordan de selv kan minimere risikoen for indbrud i private hjem. Godt naboskab, forstærkede låse og opmærksomhed er blandt de vigtigste råd fra eksperterne.

De to mest effektive og veldokumenterede midler til forebyggelse af indbrud i boliger er skalsikring og organiseret nabohjælp”, skriver botrygt.dk på sin hjemmeside.

Skalsikring er en metode, der forstærker låse, mure og vinduer samt andre åbninger i husstanden. Det besværliggør tyvens arbejde, og hvis man kombinerer det med nabohjælp, er man godt vej, lyder den overordnede konklusion fra botrygt.dk. Kampagnen vil muligvis oplyse danskerne og gøre dem opmærksomme på de løsninger, der allerede findes på området. Men den formår dog ikke at hjælpe den allerede opmærksomme boligejer, da rådene hverken er nytænkende eller revolutionerende, lyder kritikken.

 

Gammel vin på nye flasker

Kampagnen lister f.eks. syv gode råd til, hvordan man sikrer hjemmet, når man tager på ferie. Men den agtsomme husejer vil se, at der ikke er ny viden eller hjælp at hente i løsningerne. Nogle af rådene er blandt andet

  • Få dit hus til at se beboet ud
  • Brug nabohjælp
  • Beskyt dine værdigenstande
  • Læg ikke feriebilleder ud på Facebook

Det Kriminal Præventive Råd har anbefalet nabohjælp og yderligere sikring af husstanden siden 2010.  stopindbrud.dk har ligeledes tilbudt gode råd og værktøjer til, hvordan man stopper tyven fra at bryde ind i hjemmet. Bolius, Boliga og Boligsiden m.fl. har ligeledes udgivet stribevis af artikler og videoer gennem årene, der skal hjælpe danske boligejere med at forebygge indbrud og forstå tyvens tankegang – to områder, kampagnen fokuserer meget på. Der har med andre ord været rigeligt af information til de danskere, der gerne vil sikre hjemmet. Og statistikken viser også, at danskerne følger rådene. Den danske indbrudsrate har været faldende siden 1980’erne, viser tal fra Danmarks Statistik, og tendensen ser ud til at fortsætte.

Kampagnen vil sandsynligvis oplyse flere (kommende) danske boligejere om fordelene ved nabohjælp og skalsikring. En oplysning, der gavner samfundet og den almene dansker. Men om den formår at hjælpe de husejere, der allerede kender rådene, må tiden vise.

Hvis du overvejer at købe ny bolig, kan du læse Dansk Boligforsikrings 3 gode råd til førstegangskøbere her.