Hold huset fri for fugt og skab et bedre indeklima i vintertiden

Det er vigtigt at lufte ud – også om vinteren. Kold luft er ikke nær så fugtigt som varm luft, men det er stadigvæk vigtigt at opretholde et godt indeklima i huset, og der kan forekomme fugtgener. Det anbefales, at man minimum tre gange dagligt lufter boligen i 5-10 min hver gang. Det har betydning for luftfugtigheden, kondens, skimmelsvamp og radon. Endeligt skal det påpeges, at et godt indeklima har betydning for helbredet.

Den usynlige fjende

Fugt kan ikke ses af os, men det kan føles, og det har betydning for indeklimaet. De fleste tilbringer størstedelen af hverdagen i hjemmet, hvorfor det er essentielt at skabe de bedste forhold for helbredet ved at undgå fugt. Det er et af de hyppige problemer, som flere boliger døjer med, men med gode råd kan fugten bekæmpes.

Et gammelt ordsprog siger: ”Min fjendes fjende er min ven”. Fugtens fjende er regelmæssig udluftning.

Det opnår man ved at lufte ud

Det har sine fordele at skabe et godt indeklima ved at reducere fugtigheden inden for husets fire vægge. Man reducerer sandsynligheden for fugtskader, dannelse af skimmelsvamp, husstøvmider, radon og kondens. Når der dannes fugt, så er det et paradis for mikroorganismer som husstøvmider. Disse mikroorganismer forbindes med et af de hyppigste kilder til allergi, da disse husstøvmiders afføring kan fremkalde allergi.

Alle nævnte problemer, som fugt bringer med sig, har betydning for menneskets velvære. Desuden kan dårligt indeklima medføre irritation i hals, næse og øjne samt have indvirkning på rødme, kløe og udslæt. Med daglig udluftning kan disse irritationsmomenter undgås, men hvilke symptomer skal man ellers være opmærksom på, når man vil skabe et bedre indeklima?

Sådan spotter du dårligt indeklima

Er udluftning den eneste mulighed?

Et bedre indeklima kan også skabes på andre måder, men udluftning er blandt de mest effektive måder, hvorpå fugtdannelse kan forhindres. Indeklimaet er også påvirket af de kemikalier og materialer, der er i huset, hvorfor man med fordel kan anvende materialer, som er Svanemærket. Elektroniske enheder som en luftrenser kan også være en mulighed, da sådanne enheders formål er at reducere fugt og støvpartikler.

Dansk Boligforsikrings råd: ”Sådan kommer du fugt til livs”.

  • Luft ud mindst tre gange dagligt
    5-10 min hver gang.
  • Skil dig af med husstøvmider.
    De befinder sig oftest i soveværelset, hvor det er mest fugtigt. Sørg for at lufte ud i alle værelser, så man kan komme husstøvmider til livs. Når luftfugtigheden er under 45 procent, vil disse mikroorganismers forhold forringes, og de vil dermed tørre ud.
  • Skab god ventilation når der bades.
    Hold døren lukket og sørg for at der er god ventilation. Hvis du har et vindue til badeværelset, kan denne holdes åben.
  • Skab god ventilation når der tilberedes mad.
    Anvend emhætte både under og 5-10 min efter tilberedningen.
  • Anskaf planter.
    Det reducerer koncentrationen af CO2.
  • Sørg for at tørre tøj udenfor.
    En af de store synder er vasketøjet, som tørrer indendørs.
  • Rengør jævnligt husstanden.
    Gerne flere gange om ugen, men mindst én gang ugentligt. Glem ikke planterne, da støv sætter sig på bladene.
  • Hold øje med temperaturen.
    Det er ideelt af holde temperaturen i rummene mellem 21-23 grader.
  • Hold øje med vinduerne.
    Hvis der er kondens på ruderne, skal det tørres. Hæng herefter klude/viskestykker til tørre udenfor, da der ellers vil afgives fugt fra disse.